Terapie w naszym przedszkolu
Terapie dla dzieci w Płocku
Integracja sensoryczna jest dość popularną w ostatnich latach formą wsparcia dziecka z niepełnosprawnością ale nie tylko.
I dobrze!
Ma bowiem ogromny wpływ na poprawę jakości życia dziecka. Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest rozumienie i porządkowanie bodźców, które są dostarczone z otoczenia oraz naszego ciała poprzez zmysły.
Dzięki temu, zarówno osoba dorosła jak i dziecko, może zrozumieć jak funkcjonuje świat, przewidzieć niebezpieczeństwo oraz nadać sens bodźcom, które są przez nie odbierane tak naprawdę w każdym momencie i w najróżniejszym natężeniu. Jeżeli proces ten jest zaburzony z jakiegoś powodu, często pojawiają się problemy z zachowaniem, koncentracją czy koordynacją. Co więcej, terapia ta sprawia dziecku ogrom radości, bowiem skupia się na zadaniach związanych najczęściej z zabawą, takich jak huśtanie, balansowanie, zabawy z piłkami czy hamaki, dzięki czemu dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach.
Terapia dźwiękiem jest znana od najdawniejszych lat, sprawdzona i przynosząca zaskakujące sukcesy. Nie mogliśmy przejść wobec niej obojętnie, wiedząc jaki znaczący wpływ ma na organizm zarówno pod względem fizycznym jak i psychoemocjonalnym. Terapia dźwiękiem pozwala wprowadzić nas w stan euforii oraz wyciszenia, wywołuje szereg emocji. Pomaga się odprężyć oraz niwelować stres, co pozwala dziecku na niezmąconą niczym swobodę w działaniu i przekazywaniu myśli czy emocji. Terapia dźwiękiem jest niezwykle przyjemna a zarazem wszechstronna i bezpieczna. To jedna z tych terapii, które najbardziej lubimy ze względu na jej holistyczny wymiar, który sprawia że jej działanie odczuwalne jest w organizmie na wielu poziomach jednocześnie. A czegóż chcieć więcej?
Metoda Weroniki Sherbourne, inaczej zwana Metodą Ruchu Rozwijającego to jedna z bardziej ulubionych metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Dzieci podczas zajęć wykonują określone ruchy pozwalające rozwijać świadomość swojego ciała, przestrzeni czy efektywniejsze wchodzenie w relacje i komunikatywność. Podstawą metody jest ruch i kontakt z osobą dorosłą. Dominuje tutaj prostota, swoista swoboda i naturalność, dzięki czemu dzieci czują się komfortowo, bezpiecznie i sprawia im to ogromną radość. Metoda ta pozwala na budowanie więzi oraz stymulowanie prawidłowego rozwoju i korygowanie zaburzeń. Metoda tak naprawdę opiera się na tym, co dzieci kojarzą z radością dzieciństwa, czyli np. podrzucanie, turlanie czy siłowanie. Jak wiadomo, nic nie przynosi takich efektów, jak terapia poprzez zabawę.
Trudno wyobrazić sobie, że nie możemy przekazać za pomocą słów swoich myśli czy potrzeb, utrudniając bądź uniemożliwiając kontakt z innymi. By zapobiec rodzącej się w dziecku frustracji, wprowadzamy od najmłodszych lat komunikację AAC, czyli metody wspomagające komunikację osób mających trudności w porozumiewaniu się. Terapeuci poszukują odpowiedniej dla dziecka metody komunikacji, która będzie umożliwiała najlepszy z nim kontakt. Co najważniejsze, nawet dziecko niemówiące, może w miarę swobodnie wyrażać opinie, swoje emocje czy potrzeby za pomocą odpowiednio dla niego dobranej metody komunikacji. Kładziemy duży nacisk na tę formę terapii a nasi specjaliści mogą pochwalić się ogromnymi sukcesami w doborze i wspieraniu u dziecka alternatywnych form komunikacji.
Jedna z metod komunikacji alternatywnej, która pozwala dziecku na komunikację z otoczeniem nie tylko poprzez mowę. Program Językowy Makaton to system symboli i gestów. Jeżeli zastanowić się nad tym głębiej to już małe dziecko, które niekoniecznie posiada jeszcze dostateczny zasób słów, często wykorzystuje właśnie symbole i gesty, chcąc nam coś zakomunikować. Nasi specjaliści stosują Program Językowy Makaton jako alternatywną formę komunikacji, kiedy mowa u dziecka nie występuje, bądź jako wspierającą mowę, co pozwala dziecku na poczucie, że mimo pewnych ograniczeń, jest w stanie się komunikować. Dodatkowym plusem dla dziecka jest spójny i prosty system znaków umożliwiający przystępne jego wykorzystanie.
Zaburzenia w funkcjonowaniu analizatorów, prowadzą do szeregu zakłóceń, które uniemożliwiają dzieciom nabywanie nowych umiejętności. Tak ważna jest więc stymulacja polisensoryczna, która pozwala usprawnić wszystkie zmysły, takie jak smak, węch, wzrok, słuch, dotyk i czucie proprioceptywne globalnie, czyli wielozmysłowo. Wiedząc, że z różnych powodów i ze względu na różne rodzaje ograniczeń wynikające z niepełnosprawności, dzieci mają utrudniony proces uczenia się, postanowiliśmy w naszych placówkach wesprzeć je dodatkowo w odbiorze wrażeń zmysłowych z otaczającego świata z wykorzystaniem metody stymulacji polisensorycznej. Łatwość ćwiczeń polisensorycznych dodatkowo sprawia, że dziecko czuje się pewniej i odpowiednio poprowadzone przez terapeutę, szybko osiąga sukcesy.
NDT-Bobath to jedna ze skuteczniejszych metod usprawniania ruchowego, która wspiera wszechstronny rozwój dziecka, by osiągnęło ono jak największą samodzielność. Terapia NDT-Bobath skutecznie wpływa na hamowanie patologicznych odruchów oraz wpływa na napięcie mięśniowe wyzwalając odruchy najbardziej zbliżone do właściwych. Metoda NDT-Bobath zawdzięcza swoje sukcesy ćwiczeniom całego ciała a nie poszczególnych jego partii. W swoich placówkach zapewniamy maksymalne wsparcie uczniom, na co między innymi pozwala metoda NDT-Bobath, pozwalając pozyskać dzieciom nowe umiejętności i aktywności, które umożliwiają im większą samodzielność poprawiając ich jakość życia.
Metoda, mająca na celu nauczyć dzieci właściwej komunikacji z otoczeniem, reakcji na własne emocje. Podczas zajęć dzieci biorą udział w scenkach, mających na celu odgrywanie ról, by umieć określić zachowania które są właściwe i te, które mieć miejsca nie powinny. Z doświadczenia wiemy, że dzieci niezwykle chętnie biorą udział w tego typu zajęciach, analizują zachowania swoje i kolegów oraz potrafią przenieść je na życie codzienne i zastosować odpowiednio. Trening Umiejętności Społecznych to zdecydowanie jedna z efektywniejszych metod terapeutycznych, która pozwala przeanalizować i „poczuć” przez dziecko różne sytuacje, które mogą go zaskoczyć a dzięki temu, że zostaną „przetrenowane”, nie będą dla dziecka nowością, co wpłynie korzystnie na jego zachowanie.
Metoda symultaniczno – sekwencyjna to metoda wczesnego czytania, którą wykorzystujemy w pracy w naszych placówkach. Metoda wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, które nie rozpoczęły jeszcze swojej przygody z czytaniem lub tych, które z różnych przyczyn, mają trudność w opanowaniu tej metody. Założeniem metody jest nauka czytania sylabami. Co więcej, metoda pozwala dziecku poznać całe sylaby, z których w późniejszych czasie będzie tworzyło zdania. Metoda, dzięki etapom na jakie jest podzielona, pozwala dziecku na stopniowe postępy i sukcesy, co jest dodatkową motywacją. Metoda pozwala na kreatywność, swobodę, podejmowanie wyzwań edukacyjnych oraz budowanie wiary we własne możliwości a to sprzyja rozwojowi dziecka.
Możemy pochwalić się jedną z metod, która zapewne nie jest aż tak popularna w placówkach edukacyjnych a przynosi wiele korzyści. Taką terapią jest haloterapia, czyli jedna z najbardziej skutecznych metod leczenia, głównie jednak dostępnych w uzdrowiskach. Wszelkie infekcje dróg oddechowych zapewne nie są Państwu obce a mając możliwość poddania dzieci regularnym sesjom haloterapii, zmniejszamy ich ryzyko wystąpienia i zauważalnie wzmacniamy odporność. To jedna z bezpieczniejszych metod terapii i regularnie wykorzystywana cieszy się ogromnymi sukcesami. Co więcej, haloterapia budzi zachwyt dzieci, kiedy mogą skorzystać z miejsca, które jawi im się jako magiczne, pełne delikatnego światła, mieniących się kryształów soli, tężni, wygodnych leżaków, relaksacyjnej muzyki, odpowiednich zabawek oraz wszechobecnej soli. A to niezaprzeczalnie wielki atut.